Przejdź do treści strony

Leczenie uzdrowiskowe

uzdrowisko
uzdrowisko

Informacje o leczeniu uzdrowiskowym

E-skierowanie do uzdrowiska, które wystawił Tobie lekarz trafi bezpośrednio do oddziału
wojewódzkiego NFZ.

Nie przesyłaj i nie przynoś wydruku e-skierowania
do oddziału NFZ!

Fundusz poinformuje Cię pisemnie (do 30 dni) o nadanym
numerze, kwalifikacji lekarskiej i okresie oczekiwania.
W skierowaniu lekarz uwzględnił wskazania i przeciwwskazania do leczenia.
Określił, czy jesteś zdolny do samoobsługi. Odpowiedź tak, to warunek
konieczny do leczenia uzdrowiskowego. Odpowiedź nie uniemożliwi
zakwalifikowanie do leczenia uzdrowiskowego.
W NFZ lekarz balneolog oceni Twoje skierowanie. Sprawdzi, czy są wskazania
do leczenia oraz w jakiej formie powinno się odbyć. Weźmie pod uwagę
Twój stan zdrowia.
Przeciwwskazania do leczenia uzdrowiskowego
– stan zdrowia uniemożliwiający korzystanie z naturalnych surowców leczniczych,
– choroba zakaźna,
– ciąża i połóg,

– czynna choroba nowotworowa oraz:

  • do 5 lat w przypadku: czerniaka złośliwego, białaczki, ziarnicy złośliwej,
    chłoniaków złośliwych, nowotworów nerki,
  • do 12 miesięcy w przypadku innych nowotworów złośliwych,
    od zakończenia leczenia operacyjnego, chemioterapii lub radioterapii
    (z wyłączeniem leczenia hormonalnego).

Wspólny wyjazd
Jeżeli chcesz pojechać z drugą osobą – napiszcie do NFZ prośbę o wspólny
wyjazd. Możesz to zrobić korzystając z IKP, e-mail, poczty lub złożyć w naszym
Oddziale (pismo niezależnie o formy złożenia musi zawierać własnoręczny
podpis osób zainteresowanych lub podpis kwalifikowany). Jeżeli ze względów
zdrowotnych i organizacyjnych będzie to możliwe, NFZ skieruje Was razem.

WAŻNE! Wasze skierowania muszą być wystawione na schorzenia, które leczymy
w jednym uzdrowisku i przekazane do nas w tym samym czasie. NFZ nie może
też połączyć skierowań pacjentów z różnych oddziałów Funduszu.

Leczenie uzdrowiskowe w warunkach stacjonarnych
Pobyt w szpitalu uzdrowiskowym, w tym uzdrowiskowa rehabilitacja
dla dorosłych są bezpłatne. Pobyt w sanatorium uzdrowiskowym jest częściowo
odpłatny za zakwaterowanie i wyżywienie. Opłata za jeden dzień pobytu
pacjenta zależy od standardu pokoju oraz okresu rozliczeniowego (letni/zimowy).
Jej wysokość określa Minister Zdrowia. Szczegółowe informacje otrzymasz
od nas pisemnie wraz z informacją o wyznaczeniu miejsca i terminu leczenia.
Pamiętaj, że my nie pośredniczymy w przyznawaniu pokojów i nie mamy wpływu
na zakwaterowanie w pokoju jednoosobowym.

Kwestię pokoju ustal z sanatorium, do którego jesteś kierowany.

Leczenie uzdrowiskowe ambulatoryjne
Sam wybierasz termin i miejsce leczenia, tam gdzie mamy zawarte umowy.
We własnym zakresie organizujesz sobie wyżywienie i zakwaterowanie.
NFZ zapewnia tylko zabiegi. Leczenie w tym trybie trwa od 6 do 18 dni
zabiegowych, od poniedziałku do soboty włącznie.

Poinformuj NFZ pisemnie gdzie i kiedy planujesz leczenie. Możesz wysłać list,
e-mail lub zgłosić przez IKP (pismo niezależnie od formy złożenia musi zawierać
własnoręczny podpis osób zaineresowanych lub podpis kwalifikowany).
Informację taką może też wpisać w e-skierowaniu lekarz.

Leczenie uzdrowiskowe dzieci
Uzdrowiskowe leczenie szpitalne dzieci od 3 do 18 lat jest bezpłatne dla dziecka.
Uzdrowiskowe leczenie dzieci w wieku od 3 do 6 lat pod opieką dorosłych jest
bezpłatne dla dziecka. WAŻNE! Opiekun ponosi pełne koszty pobytu.
Za co NFZ nie ponosi kosztów:
– za przejazd do sanatorium oraz za powrót do domu;
– za pobyt opiekuna;
– za inne opłaty dodatkowe, np. za parking czy telewizję.
– za opłatę klimatyczną, która jest ustalana i pobierana przez gminę
uzdrowiskową.

Prośba o zmianę miejsca lub terminu leczenia
Jeżeli nie możesz skorzystać z przyznanego leczenia – napisz do NFZ pismo.
WAŻNE! Podaj powód i udokumentuj, że nie możesz jechać na przyznany
już turnus. Jak możesz to udokumentować? Może to być kopia dokumentu
wskazująca na zaplanowane już leczenie, zaświadczenie o nagłej chorobie
wystawione przez lekarza, kopia wezwania do urzędu, kopia biletów na podróż
w terminie przypadającym na wyznaczony przez nas turnus.
Jeśli NFZ uwzględni Twoje uzasadnienie rezygnacji z przyznanego turnusu –
otrzymasz nowy termin leczenia lub nowe miejsce. Jeśli nie – informację
w tej sprawie otrzyma w postaci elektronicznej lekarz wystawiający skierowanie.
Ty otrzymasz również pismo w tej sprawie przekazane na adres wskazany
w skierowaniu.

Zwroty
O dostępność turnusów ze zwrotów zapytaj telefonicznie pod numerem
22 279 67 02, który jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00
do 12.00. Nasz pracownik pod telefonem wskaże aktualnie dostępne
miejscowości uzdrowiskowe i szybkie terminy leczenia uzdrowiskowego.
Czas rozpoczęcia leczenia w przypadku zwrotów jest zawsze krótszy niż 14 dni.
Pamiętaj, że ze zwrotów możesz skorzystać, jeżeli jeszcze nie wyznaczyliśmy Ci
turnusu w uzdrowisku oraz gdy minęło 18 miesięcy od ostatniego leczenia
uzdrowiskowego.

Gdzie sprawdzisz status skierowania

Jak uzyskać informacje o leczeniu uzdrowiskowym?
Bardzo wiele przydatnych i szczegółowych informacji o leczeniu uzdrowiskowym
zamieściliśmy na naszej stronie internetowej pod adresem

Więcej informacji – KLIKNIJ

 

Jeśli chcesz telefonicznie uzyskać informacje o leczeniu uzdrowiskowym
skontaktuj się z nami pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta:
800 190 590, który jest czynny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.